De Restauratie van de Ovaal 1955

Aankoop van de auto,opgehaald uit Den Haag.Ingevoerd van uit Denemarken, kenteken in Nederland afgegeven in maart 1995.Ik heb deze in november 1996 gekocht,opgehaald en gelijk geschorst.

Lak van de auto is in redelijke staat.Bekleding stoelen,achterbank,panelen en hemel was allemaal vernieuwd met orginele stof.Toch besloten om auto te lichten,met oog op reparatie kachelkanalen.

Onderkant kachelkanalen links en rechts verwijderd, verwarmingspijpen in de kanalen vernieuwd,nieuwe onderkant gemonteerd en afgesteld.Kachelkanalen binnenkant en buitenkant geheel gelast.

Achterpaneel paar randen gerepareerd.Links achterkant kachelkanaal vernieuwd.Het een en ander zelf gespoten.Bovenbouw is klaar.

De motor is alleen voorzien van nieuwe pakkingen. Plaatwerk gespoten en kachelpotten gerepareerd,opgebouwd en proefgedraaid.

Het onderstel,hier alleen de vloerplaat.Van deze vloerplaat waren de randen op verschillende plekken slecht. Hier nieuwe delen voor gemaakt en er in gelast,onderkant en bovenkant gelakt.

Na opbouw van het onderstel,de bovenbouw weer gemonteerd.

Montage onderdelen onder de voorklep.

De schermen er weer op,wel een mooie doorkijk.

Motor er in hangen,interieur,deuren en kleppen monteren.

Nu de buitenkant afwerken.

We zijn nu in mei 1997,auto weer aangemeld nu kunnen we gaan rijden.

Het is mei 2001,na vele kilometers en heel veel evenementen slaat het noodlot toe.Een aanrijding aan de achterkant met veel schade.Geen foto's hiervan.

De schade was,achterbumper,achterpaneel,allebei de achterschermen,achterklep,uitlaat en eindpijpjes,motorbeplating en beide binnenschermen.Reparatie zelf gedaan.Binnenschermen met trekbalk opnieuw gericht.Achterpaneel met zelf gemaakte mallen weer in model gebracht en er een nieuwe onderkant aan gelast

Auto naar de spuiter,op advies van deze zal de auto helemaal kaal moeten.

Ben zelf gaan schuren in de laatste week van november 2001.Eerst dak kaal,er zat roest onder de orginele fabriekslak,plekken met de hand gestraald.Voorklep ook kaal,kleine gaatjes aan onderste rand dicht gelast.

Voorpaneel rechter kant slecht.

Slechte gedeelte uit paneel geslepen,plaatje gemaakt en er ingelast.Randen waar de schermen tegen aan komen gestraald en allemaal vertind.

Onderkant van een deur nieuwe plaat ingelast.

De voorruit sponning was dicht gesmeerd,hiervoor nieuwe plaatjes gemaakt en ingelast.Verder alles kaal geschuurd.

Alles is nu kaal,auto en onderdelen worden in de epoxy primer gespoten.Daarna het strakmaken,dit is gedaan door medewerker van de spuiterij.Het schuren heb ik zelf gedaan,tweemaal.

Heel de handel voor de tweede maal gespoten.Deze keer in de spuitplamuur.

Mag ik alles weer tweemaal schuren.

Na deze ronde is alles in de grondlak gegaan.

Weer een schuurronde,deze keer moet het ook twee keer,maar nu met water.

Eindelijk zit mijn werk er op,nu nog even zwart spuiten.

Auto als eerste diepzwart gespoten.

Na 1 uur de blanke lak er over heen,dit is s'avonds gedaan,auto is in de spuitcabine blijven staan. De volgende dagen zijn ook de andere onderdelen gespoten.

We zijn nu 4 weken verder,vlak voor de kerstdagen 2001,auto is weer thuis.

Het opbouwen van de auto gaat vrij snel,alles is al een keer op en in de auto gemonteerd geweest,past dus goed.

De voorkant en de achterkant zien er weer goed uit.

Nog een paar foto's van de zijkanten.

We zijn nu de eerste week van januari 2002 en de auto kan weer rijden.

 

Terug naar top

 

Previous page Next page