De Restauratie van de Cabrio

 

 

 

Volkswagen kever Cabrio 1500.Bouwjaar 17-04-1970,ingevoerd uit Duitsland 27-04-1992. Aankoop 04-02-1995.

Rijdend opgehaald uit Rozenburg.Aanvang restauratie, deze is geheel door mij zelf uitgevoerd.

Kleur blauw en wit,vanaf fabriek oranje.Als extra een standkachel.

Orginele motor nr: H 1222279 en achterklep met vier maal zeven sleuven,specifiek kenmerk van de 1500 Cabrio 1970.

Na demontage van alle onderdelen,aanbrengen van hulpconstruktie en cabriobalken los geslepen van de vloer,de bovenbouw gelicht.

Vooras,motor en versnellingsbak van vloer verwijderd.

Na inspectie van de vloerplaten toch besloten om deze in zijn geheel te vervangen. Stoelframe's van oude platen verwijderd daarna de gehele vloerplaten.Enkele kleine reparatie's aan chassiskop verricht,nieuwe vloerlpaten aan chassis gelast en oude stoelframe's terug geplaast.

Het geheel in de lak gezet en vooras geplaatst.Eerste fase is klaar 21-03-1995.

Plaatsen van bovenbouw op chassis,demontage kachelkanaal en cabriobalk rechterzijde. Tussenpaneel zeer slecht,15mm plamuur en geen staal meer.

Nieuw kachelkanaal en deur ingehangen,alle bouten gemonteerd kanaal gesteld en gelast.Cabriobalk er onder, bovenbouw weer gelicht en alles afgelast.Dit was de rechterzijde,maar voor de linkerzijde het zelfde verhaal.

Binnen en buitenzijde links en rechts onder de achterbank vernieuwd.

Paneelplaat hoog model en spatbord bevestigingsrand alsmede de chassissteun met randbeplating in de auto gelast.Diverse plaatwerk stukken zelf gemaakt voor zijpaneel,deurstijlen en verstevigingshoeken. Bumpersteun achterzijde ook vervangen.Wat aan deze zijde is gedaan geldt ook voor de andere kant.

De bandenbak onderzijde vernieuwd.Binnenspatborden voorkant diverse delen vernieuwd en onderkant aansluiting van het kachelkanaal.

Voorpaneel vernieuwd,klemrand van voorpaneel verwijderd,nieuwe klemranden voor en achter gemonteerd. Laswerk aan de auto is nu klaar,hulpconstruktie uit de auto geslepen,deuren gemonteerd,sluiten goed. Tweede fase is klaar 27-05-1995.

Bovenbouw,deuren,voorklep,achterklep en spatborden kaal geschuurd. Het geheel in de epoxy primer gespoten.Bovenbouw op het chassis gemonteerd,deuren,voorklep,achterklep en spatborden gemonteerd.

Auto naar het spuitbedrijf gegaan.Derde fase is ook afgerond 03-07-1995.

Tijdens de periode dat de auto bij de spuiter is,het kapframe gerepareerd en gelakt.Alle onderdelen van klein tot groot schoongemaakt en gesorteerd voor montage.Motor gedemonteerd,voorzien van nieuwe lagers,pakkingen en afdichtingen.Proefdraaien motor op 18-07-1995.

Auto op 14-08-1995 weer terug van de spuiter nu begint het mooie werk, het opbouwen van het geheel.Kost nog wel wat tijd om alles goed op zijn plek te krijgen.

Montage standkachel en het afstellen daarvan is na het vinden van de inbouw en afstelgegevens geen probleem geweest.PVC buitenkap op frame gemonteerd, proefritje gemaakt,tijdelijk nummer aangevraagd voor keuring bij de RDW.

Nummer is L-39-74 en de keuring op 13-02-1996.Auto gekeurd bij RDW in Schiedam na 20 minuten klaar.Op 28-02-1996 de kenteken papieren ontvangen nummer DL-96-56.

Nummerplaten op auto gemonteerd,op 16-03-1996 auto naar Cabrio partner in Elst gebracht voor montage van een nieuwe kap.

Op 23-03-1996 weer opgehaald en is nu klaar.

Restauratie is in 1 jaar uitgevoerd.Voornamelijk in de avonduren en weekend's.

 

Terug naar top

 

Previous page Next page